Pitäisikö meidän seurata jumalallisia ihmisiä vai seurata va

suosittelen lukemaan tämän veljen kirj...

Pitäisikö meidän seurata jumalallisia ihmisiä vai seurata va

ViestiKirjoittaja Irmeli » 09.10.2022 17:37

Pitäisikö meidän seurata jumalallisia ihmisiä vai seurata vain Jeesusta?
Käsikirjoitus: Zac Poonen Google käännös
Vanhan liiton aikana israelilaiset saattoivat seurata vain kirjoitettua Sanaa, jonka Jumala antoi heille Mooseksen ja profeettojen kautta. Kukaan ei voinut sanoa: "Seuraa minua" - eivät edes suurimmat profeetat, kuten Mooses, Elia tai Johannes Kastaja. Jumalan Sana yksin oli valo heidän polulleen ( Ps.119:105 ).

Mutta Jeesus tuli ja aloitti uuden liiton. Ja Hän ei antanut meille vain Jumalan Sanaa, vaan myös esimerkin, jota seurata, omalla elämällään. Hän oli ensimmäinen henkilö Raamatussa, joka sanoi: "Seuraa minua" ( Mt.4: 19 ; Joh.21:19 ; Luuk.9:23 ). Joten uudessa liitossa meillä on sekä kirjoitettu sana että myös Jeesuksessa lihaksi tullut Sana - eli toisin sanoen kirjoitettu sana, joka on tehty näkyväksi ihmiselämässä - ohjaamaan meitä.

Jeesus nuhteli fariseuksia siitä, että he vain tutkivat Jumalan Sanaa, mutta eivät tulleet Hänen luokseen: "Te tutkitte kirjoituksia, koska luulette, että teillä on niissä iankaikkinen elämä. Mutta he todistavat minusta, ettekä te tahdo tulla minun tyköni saadaksenne elämää ." ( Joh.5: 39,40 ) .

Jeesuksen elämä on nyt Valo polullemme ( Joh. 1:4 ) - eikä vain kirjoitettu Sana. Jos emme löydä jossain asiassa selkeää opastusta Jumalan Sanasta, voimme katsoa Jeesuksen elämää (jotka Pyhä Henki on ilmoittanut sydämellemme) ja löydämme aina vastauksen.

Lisäksi: Uudessa liitossa Pyhä Henki inspiroi myös Paavalin kaltaisen jumalallisen miehen sanomaan: "Seuraa minua - niin kuin minä seuraan Kristusta ". Ja Pyhä Henki sai hänet sanomaan sen kolme kertaa - korostaakseen sitä tosiasiaa, että meidän tulisi myös seurata esimerkkiä todella jumalisista miehistä, jotka seuraavat Kristuksen jalanjälkiä. ( 1. Kor.4:16 ; 1.Kor.11:1 ; Fil.3:17 ).

Todellinen uuden liiton palvelija ei ainoastaan ​​julista Jumalan standardia kirjoitetussa Sanassa, vaan myös sanoo, kuten Paavali sanoi: "Seuraa minua niin kuin minä seuraan Kristusta".

Jotkut kristityt sanovat: "Emme saa seurata ketään ihmistä. Meidän tulee seurata vain Jeesusta". Se kuulostaa henkiseltä lausunnolta. Mutta se on täysin vastoin Jumalan sanaa . Koska, kuten juuri näimme, Paavali (Pyhän Hengen innoittamana) käski meidän seurata häntä.

Syy siihen, miksi Paavali käski Korintin kristittyjä seurata häntä ja jäljitellä häntä, oli siitä, että hän oli heidän hengellinen isänsä . Hän sanoi: "Jos teillä olisi kymmenentuhatta opettajaa Kristuksessa, niin teillä ei kuitenkaan olisi montaa isää, sillä Kristuksessa Jeesuksessa minusta tuli isäsi evankeliumin kautta. Sen tähden minä kehotan teitä: olkaa minun seuraajiani ." ( 1. Kor. 4:15 , 16 ). Raamatun opettajaa ei voi seurata, koska vaikka hänen opetuksensa olisi hyvä ja tarkka, hän ei ehkä ole hyvä esimerkki elämällään. Yllä olevan jakeen mukaan yksi hengellinen isä on parempi kuin 10 000 Raamatun opettajaa. Siksi on hyvä, että kaikilla kristityillä on Paavalin kaltainen hengellinen isä, jonka esimerkkiä he voivat seurata. Sellaisen hengellisen isän seuraaminen voi pelastaa meidät synnistä ja väärästä opetuksesta.

Paavali kehotti kristittyjä seuraamaan myös muita jumalallisia miehiä, jotka olivat "seurasivat Kristuksen esimerkkiä", kuten hän teki. Hän sanoi: "Muista elämäsi minun mukaani ja opi myös muilta, jotka seuraavat esimerkkiämme " ( Fil. 3:17 - NLT).

Jumalan sana myös käskee meitä tottelemaan johtajiamme ja jäljittelemään heidän uskoaan.

"Totelkaa johtajianne ja alistukaa heille" ( Hepr. 13:17 ). ).
"Muista niitä, jotka johtivat teitä, jotka puhuivat teille Jumalan sanaa; katso heidän käytöksensä (heidän elämänsä) tulosta ja jäljittele heidän uskoaan " ( Hepr. 13:7 ).

Meitä EI ole kutsuttu seuraamaan ihmisen omaa palvelutyötä, koska Jumala antaa jokaiselle lapselleen ainutlaatuisen palvelutehtävän, jota muut eivät voi suorittaa. Kristuksen ruumiissa on jäseniä, joilla on erilaisia ​​toimintoja, aivan kuten ihmisruumiillamme on. Kun Jeesus kutsui ihmisiä seuraamaan itseään, Hän ei odottanut heidän tekevän ihmeitä tai edes saarnaavan kuten Hän. Se oli Hänen palvelutyönsä . Hän kutsui ihmisiä seuraamaan Hänen elämänsä esimerkkiä – eli elämään niiden periaatteiden mukaan, joiden mukaan Hän eli. Samoin, kun Paavali kutsui uskovia jäljittelemään häntä ja seuraamaan häntä niin kuin hän seurasi Kristusta, hän ei pyytänyt heitä olemaan apostoleja tai parantamaan sairaita, vaan elämään kuten hän eli - niiden periaatteiden mukaan, joiden mukaan Kristus eli.

Se on Pyhä Henki, joka on käskenyt meitä yllä olevissa jakeissa seuraamaan jumalallisten ihmisten esimerkkiä. Ne, jotka ovat liian ylpeitä seuratakseen jumalallisten ihmisten esimerkkejä, päätyvät yleensä seuraamaan lihallisia ihmisiä tai oman Itseelämänsä kuiskauksia. Silloin tulokset voivat olla tuhoisia.

Heti sen jälkeen, kun Paavali oli käskenyt Filippuksen kristittyjä noudattamaan omaa esimerkkiään ja muiden jumalallisten miesten esimerkkiä ( Fil.3:17 ), hän varoitti heitä noudattamasta joidenkin muiden esimerkkiä: "Sillä monet vaeltavat, joista olen usein sanonut teille, ja nyt sanokaa teille itkienkin, että he ovat Kristuksen ristin vihollisia ( Fil. 3:18 , 19 ).

Jos he kuitenkin noudattaisivat Paavalin esimerkkiä, he pelastuisivat noiden muiden jumalattomien ihmisten pettämiseltä.

Tässä on seitsemän testiä, joiden avulla voit arvioida, onko mies todella jumalinen mies, jota kannattaa seurata:

1. Onko hän nöyrä mies - helposti lähestyttävä ja helppo puhua? Jeesus käski meidän oppia Häneltä nöyryyttä ( Matt.11:29 ). Jumalallinen mies on se, joka on oppinut nöyryyden Jeesukselta.

2. Onko hän vapaa rahanrakkaudesta ja hän ei koskaan pyydä keneltäkään rahaa (sikäli kuin tiedät)? Jumalallinen mies seuraa Jeesuksen esimerkkiä, joka ei koskaan pyytänyt keneltäkään rahaa edes palvelukseensa. Jeesus sanoi, että se, joka rakastaa Jumalaa, ei voi rakastaa rahaa ja että se, joka pitää kiinni Jumalasta, halveksii rahaa ( Luukas 16:13 ).

3. Onko hän puhdas elämässään - ja erityisesti naisten kanssakäymisessään (sikäli kuin tiedät)? Jumalallinen mies ei vain vältä kiusausta seksuaaliseen himoon, vaan pakenee sitä ( 2 Tim.2:20-22 ).

4. Jos hän on naimisissa ja hänellä on lapsia, onko hän kasvattanut lapsensa jumalisella tavalla? Jumalallinen, naimisissa oleva mies on sellainen, jonka lapset ovat uskovia, jotka on kasvatettu kurinalaisesti ( 1. Tim.3:4 , 5 ; Tit.1:6 ).

5. Ovatko hänen lähimmistä työtovereistaan ​​tullut jumalallisia miehiä heidän kanssaan tekemisessään? Jumalalliset ihmiset synnyttävät muita jumalallisia miehiä. Timoteuksesta tuli jumalinen mies olemalla hengellisen isänsä Paavalin kanssa ( Fil.2:19-22 ).

6. Onko hän rakentanut (tai ollut aktiivinen muiden kanssa rakentamassa) paikallisen uuden liiton seurakunnan? Jeesus tuli maan päälle rakentamaan kirkkoaan ( Matt.16:18 ). Hän antoi itsensä kuolemaan rakentaakseen kirkkoa ( Ef.5:25 ). Jumalalliset ihmiset eivät ainoastaan ​​tuo ihmisiä Kristuksen luo, vaan rakentavat heidät paikalliseksi seurakunnaksi.

7. Yhdistääkö hän sinut Kristukseen eikä itseensä? Jumalallinen mies yhdistää sinut Kristukseen, jotta sinusta vuorostaan ​​voi tulla jumalinen esimerkki muille? ( Ef.4:15 ; 2.Kor.4:5 ).

Emme voi seurata useimpia kristittyjä johtajia, koska he epäonnistuvat yhdellä tai useammalla yllä mainitulla alueella .

Jos kuitenkin löydät jumalallisen johtajan, jolla on edellä mainitut ominaisuudet, sinun on hyvä seurata häntä hengellisenä isänä, koska hän auttaa sinua tulemaan lähemmäksi Herraa ja siten pelastumaan synnistä ja väärästä opetuksesta.

Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon.
Kork.V. 2:14"anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä suloinen on sinun äänesi ja ihanat ovat sinun kasvosi."
Kuva
Luvattu kaunis maa
https://www.youtube.com/watch?v=xZFmlmESsnQ
Kiitokseni
https://www.youtube.com/watch?v=SKO1RqmCSWA
Irmeli
Ylläpitäjä

Paluu Zac Poonen kirjoituksia